סוגי הדברה

סוגי הדברות

תהליך ההדברה הינו סוגיה מורכבת וכדי לתת את הפתרון הטוב והיעיל ביותר לבעיית מזיקים יש להכיר היטב את סוגי ההדברות, החומרים בהם נעשה שימוש ומידת יעילותם. אנחנו בחברת אגרוטל בעלי ניסיון של מעל לשלושים שנים, מתמחים בכל סוגי ההדברות הקיימים ויודעים להתאים במקצועיות רבה את תוכנית ההדברה המתאימה לכל לקוח, המתבססת על שימוש בסוג ההדברה היעיל ביותר ביחס לסוגי המזיקים ותכונותיהם ואופי השטח המטופל.

הדברת משולבת

שיטת ההדברה המשולבת (IPM – Integrated Pest Management), היא שיטת ההדברה הפופולרית והנהוגה ביותר כיום. בהיותה מודרנית ומתקדמת, מציעה ההדברה המשולבת פתרון כולל ויעיל לבעיית הדברת המזיקים תוך שמירה על הסביבה. השיטה נועדה לתת מענה לבעייתיות הנעוצה בשיטות הישנות שעשו שימוש מסיבי בחומרי הדברה שרעילותם גבוהה, המסכנים את בני האדם ובעלי החיים שבקרבתם.  

  • ניטור – פיקוח ובקרה על המזיקים, במגמה לאתר אותם בשלב מוקדם ולמנוע את יכולתם להתרבות.
  • מניעת דרכי הגישה של המזיקים לאזור המטופל באמצעות איטום או מסננים.
  • שימוש במלכודות או בחומרי הדברה במידת הצורך או בשילוב של השניים.

כדי לבצע הדברה בשיטה משולבת נדרשת בניית תכנית עבודה המבוססת על ידע מעמיק בנושא חומרי ההדברה והמלכודות, התאמתם לסוגי המזיקים ותכונותיהם והיכולת לשלב ביניהם ביעילות תוך התאמה לסביבה המטופלת, בין אם מבנה סגור או שטח פתוח.

השימוש בשיטה המשולבת מצמצם את השימוש בחומרי הדברה כימיים ואת נזקיהם הן בסביבה הביתית והן באזורי תעשיה וחקלאות ונותנת אף מענה לעמידות שפתחו מזיקים שונים לחלק מחומרי ההדברה.

הדברה ירוקה

"הדברה ירוקה" היא למעשה מושג שהומצא ע"י המדבירים לצורכי שיווק לאחר "חוק הסדרת העיסוק בהדברה תברואית" (חוק המדבירים החדש), ומהווה שם כולל לשימוש בחומרים שאינם מכילים זרחן אורגני. השימוש במונח הדברה ירוקה, מקנה לנושא ההדברה קונוטציה ידידותית יותר לסביבה. שמות נוספים הנכללים בשיטת הדברה זו הם הדברה אורגנית והדברה אקולוגית. כל השמות הללו מתארים את השימוש בחומרים אשר מאושרים לפי חוק המדבירים ולפי תקנות המשרד להגנת הסביבה.

מאחר וחומרי ההדברה שהיו בשימוש בעבר היו עשירים בחומרים כימיים רעילים (דוגמת זרחן שהוצא מחוץ לחוק ואינו מצוי בשימוש), פותחו חומרים כימיים בעלי רעילות נמוכה לאדם ולבעלי החיים שהשפעותיהם המזיקות קטנות יחסית ואין בהם סכנת תמותה, ומידת פגיעתם בסביבה נמוכה מאחר שאינם נשארים לזמן רב. חומרים אלה לרוב חסרי ריח ומכילים בדרך כלל חומר ממשפחת הפירתרום המופק מפרח החרצית.

על אף רעילותם הנמוכה, חשוב להימנע מחשיפה לחומרים אלה ככל הניתן. פעולת ההדברה תתבצע תוך שמירה קפדנית על הוראות הבטיחות, פינוי בני אדם ובעלי חיים מהמקום, אחסון ציוד ומוצרי מזון.  למרבה המזל, הפרת השגרה היא לזמן קצר יחסית, בשל ריכוז הרעלים הנמוך.

הדברה ביולוגית

 הדברה ביולוגית מבוססת על הרעיון לתת אפשרות לטבע לבצע את העבודה עבורנו  ועושה שימוש באויבים הטבעיים של המזיקים מהם אנו שואפים להיפטר. ההדברה מתבצעת על ידי שחרור מבוקר של מזיקים טורפים לאזור הנגוע, שיתקפו וישמידו את אוכלוסיית המזיקים המהווה עבורנו מטרד אך בעבורם היא פשוט מזון טבעי. לעתים אנו עשויים להפיק תועלת מאוכלוסיית אויבים טבעיים שקיימים במקום ממילא, באופן טבעי. אמנם, בשיטה זו מושגות תוצאות לאחר זמן מה אך התועלת הגדולה היא כמובן מניעת שימוש חומרים כימיים. שיטה זו מתאימה במיוחד לחקלאות, מאחר ואינה פוגעת בצמחים, אינה חושפת יבולים המיועדים למאכל אדם לרעלים ונחשבת ידידותית לסביבה.

הדברה אלקטרונית

במסגרת המאמצים להפחית את השימוש בחומרים כימיים רעילים ולפתח שיטות הדברה ידידותיות יותר לסביבה נעשה ניסיון להשתמש בהדברה האלקטרונית. שיטה זו מבוססת על מכשירים חשמליים זעירים המשדרים קולות צורמים בתדרים על קוליים, דהיינו, תדרים שאוזן האדם אינה מסוגלת לקלוט, אולם מפריעים למכרסמים ומרחיקים אותם. שיטה זו אמנם אינה מסכנת את הסביבה אולם יעילותה נמוכה מאד ולעתים אפסית.

הדברה כימית

על אף הצורך והרצון המובן לשמור על איכות הסביבה ולהימנע מחשיפה לרעלים ככל האפשר, בעזרת שיטות הדברה ירוקות או אורגניות, לא תמיד הדבר ניתן ויש להשתמש בהדברה כימית שיתרונה הגדול הוא יעילותה הרבה ויכולתה לחסל מגוון של מזיקים. כשמה כן היא, הדברה העושה שימוש בחומרים ותכשירים המכילים חומרים כימיים המופקים בתהליך כימי. בעבר הכילו חומרי ההדברה זרחן אורגני, חומר רעיל במיוחד לאדם ולסביבה אשר הוצא מכלל שימוש וכיום אסור על פי חוק. הדברה כימית ניתן לבצע בשיטות מגוונות, המותאמות לסוג השטח הדורש טיפול, השיטה השכיחה ביותר היא ריסוס, בה נעשה כיום שימוש במיוחד בחקלאות, במקרים אחרים ובהתאם למזיק יעשה שימוש בגז ואפילו בג'ל. עם זאת, עדיין מדובר ברעלים ולכן הדברה כימית תבוצע אך ורק ע"י מדביר מוסמך בעל תעודות וניסיון, תוך הקפדה מקסימלית על הוראות ותקנות הבטיחות.

לכל סוג הדברה יש מאפיינים ייחודיים לו והוא עשוי לשמש פתרון יעיל לבעיות מזיקים מסוגים שונים, כאשר שיטת ההדברה במשולבת היא כאמור הנהוגה ביותר. אנו בחברת אגרוטל נוכל לבנות עבורכם את תכנית ההדברה האופטימלית, תוך התאמת סוג ההדברה הרלוונטי לצרכיכם. המדבירים שלנו מנוסים ביותר ובעלי ההיתרים והרישיונות הנדרשים ופועלים במקצועיות תוך שימוש בחומרים מאושרים בלבד במטרה לשמור על בטיחותכם ולספק לכם פתרון יעיל וארוך טווח לבעיית המזיקים